duminică, 14 martie 2010

Teofaniile catre Iacob(I): Scara lui Iacov

Iacob tocmai plecase spre Mesopotamia, fugind din casa parinteasca de furia fratelui sau, Esau. Punandu-se sa se odihneasca cu capul pe o piatra, a adormit.
"A visat ca era o scara, sprijinita pe pamant, iar cu varful atingea cerul; iar ingerii lui Dumnezeu se suiau si se pogorau pe ea. Apoi S-a aratat Domnul in capul scarii..." (Fac. 28, 12 - 13). Biblia nu ne face o descriere a infatisarii lui Dumnezeu, accentul cazand pe cuvintele Lui: "Eu sunt Domnul , Dumnezeul lui Avraam, tatal tau, si Dumnezeul lui Isaac. Nu te teme!" (Fac. 28, 13) Acest ultim indemn apare des in teofaniile biblice, oamenii aflati in fata aparitiilor divine se inspaimantau dar Dumnezeu nu vroia asta, incearca sa-i linisteasca pentru ca acestia, nemaifiind tulburati, sa inteleaga corect ceea ce Dumnezeu vroia sa le transmita.
In fapt,  Dumnezeu ii transmite lui Iacov fagaduinta lui Mesia facuta anterior lui Avraam si Isaac, intarind binecuvantarea lui Isaac, si promitandu-i multi urmasi: "Pamantul pe care dormi ti-l voi da tie si urmasilor tai. Urmasii tai vor fi multi ca pulberea pamantului si tu te vei intinde la apus si la rasarit, la miazanoapte si la miazazi, si se vor binecuvanta intru tine si intru urmasii tai toate neamurile pamantului." (Fac. 28, 14) si  protectie pentru drumurile ce urma sa le faca si pentru actiunile sale urmatoare"Iata, Eu sunt cu tine si te voi pazi in orice cale vei merge, te voi intoarce in pamantul acesta si nu te voi lasa pana nu voi implini toate cate ti-am spus". (Fac. 28, 15)
Reactia lui Iacov este emotionanta: trezindu-se, nu ia acest vis ca pe o normalitate (caci nu era), nu se umfla in pene vazandu-se ales ci se inspaimanteaza, vederea lui Dumnezeu trezeste in el constiinta prezentei divine, maretia lui Dumnezeu il copleseste: "Cat de infricosator este locul acesta! Aceasta nu e alta fara numai casa lui Dumnezeu, aceasta este poarta cerului" (Fac. 28, 17) si  simte nevoia sa faca si el ceva la randul lui, asa incat piatra ce ii folosise drept perna o ridica transformand- in altar si turnand peste el untdelemn, a numit locul  Betel (casa lui Dumnezeu) facand la randul lui fagaduinta Domnului: "De va fi Domnul Dumnezeu cu mine si ma va povatui in calea aceasta, in care merg eu astazi, de-mi va da paine sa mananc si haine sa ma imbrac; Si de ma voi intoarce sanatos la casa tatalui meu, atunci Domnul va fi Dumnezeul meu.
Iar piatra aceasta, pe care am pus-o stalp, va fi pentru mine casa lui Dumnezeu si din toate cate-mi vei da Tu mie, a zecea parte o voi da Tie." (Fac. 28, 11 - 22)
Scara din visul lui Iacov a facut sa curga multa cerneala, multi exegeti au cautat semnificatia religioasa, morala, simbolistica cea mai potrivita acestei viziuni. O  prima simbolistica a scarii este cea de urcare, de posibilitate de apropiere de Dumnezeu, intre cer si pamant nu este o prapastie, ci o scara la capatul careia credinciosul il va gasi pe Dumnezeu.
In literatura crestina, scara are multiple semnificatii dintre care acum redau doar doua:
- simbolul Maicii Domnului, cea prin care Dumnezeu se Intrupeaza, coborand pe pamant;
- simbolul virtutilor care "legandu-se una de alta, urca pe cel ce le voieste la cer" (Sf. Ioan Scararul). Privind spre scara dumnezeiasca, Iacov capata brusc revelatia relatiei sale reale, personale cu Dumnezeu, simte ca aceasta relatie trebuie implinita in fapte si-n lupta personala pentru implinirea  fagaduintelor ce i-au fost facute.

0 comentarii:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Cautati

Se încarcă...